Rss

UngiAarhus har fået egen gaming-liga

Gamerne i Gellerup spiller både hjemme på værelset og i klubben som det ses på billedet.

Gamerne i Gellerup spiller både hjemme på værelset og i klubben som det ses på billedet.

Den nye liga i esport og social gaming skal foruden træning og spiloplevelser ruste børn og unge i digital adfærd og konfliktnedtrapning. 

"Vi har glædet os meget til den her turnering. Den er med til at tage vores spil op til et helt andet level", siger en begejstret Abdel Mohammed (16) om UngiAarhus’ nye esport- og social gaming-liga for medlemmer af Aarhus Kommunes fritidsklubber, ungdomsklubber og ungdomsskolen. 

Abdel Mohammed og seks kammerater i ungdomsklubben i Gellerup udgør et af de hold, der deltog i premieren på den nye liga, som består af turneringer i både Fortnite og CS GO (Counter Strike – Global Offensive). Og selvom de syv gamere har store ambitioner om at vinde, så er de alle enige om holdånden: 

"Vi er ét hold. Vi står sammen. Så vi vinder - og taber også - sammen", fastslår Khaldon Karzoun (16). 

Gamerne fra Gellerup dyrker esport stort set hver dag, og især op til og under turneringer som denne kan det godt blive til mange timers træning dagligt. Der bliver både gamet hjemme på værelset og i klubben, og der er bred enighed i gruppen om, at træningen i klubben er at foretrække: 

"Der er et godt miljø her, og vi har et stærkt fællesskab. Vi har det også ret sjovt, og mellem spillene snakker vi jo med hinanden. Man kan også snakke eller skrive sammen, når man sidder derhjemme, men det er ikke det samme. Det kan godt blive lidt kedeligt i længden", forklarer Ali Wassim (17). 

UngiAarhus’ esport- og social gaming-liga er kommet godt fra start. 50 hold fra fritidsklubber, ungdomsklubber og ungdomsskolen rundt om i hele kommunen stiller op i Fortnite, mens det for CS GO’s vedkommende er 13 hold. Ligaen er etableret af en arbejdsgruppe bestående af blandt andet pædagogisk personale fra de deltagende klubber. De fælles spiloplevelser og træningsmuligheder, samt almen dannelse er de væsentligste årsager til oprettelsen af ligaen: 

"Det er vigtigt for børn og unges relationer, at de ikke kun møder andre via skærme. I klubberne er de en del af et stærkt fællesskab, hvor de, ud over at mødes over fælles interesser, også ses ansigt til ansigt. Selve turneringen skal ses som en øvebane i forhold til digital adfærd. I de her spil kan børn og unge tale og chatte med både venner og nogen, de slet ikke kender, og nogle gange går bølgerne højt. Ved at oprette en spilturnering, hvor der er voksne, det vil sige klubpersonale, tilstede hos deltagerne, kan eventuelle konflikter håndteres, inden de udvikler sig", siger en af turneringens koordinatorer, Tina Brammer Kristensen. 

Hun uddyber, at hvis der opstår konflikter under et spil, skal personalet fra de involverede klubber henvende sig direkte til hendes kollega i arbejdsgruppen, Sandro Consentino, som varetager ansvaret for netop konfliktmægling.

< Tilbage til nyheder